In mijn dagelijkse gesprekken met bedrijven uit allerhande sectoren kom ik nog steeds de vraag tegen of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen nou wel meerwaarde heeft. Op zichzelf een terechte vraag, in mijn antwoord zoek ik altijd eerst de intentie van deze vraag op. In het hart weet namelijk elk bedrijf (mijns inziens) dat met MVO bezig zijn globaal een meerwaarde biedt voor de (mede)mens, het milieu en de maatschappij. Veel bedrijven zoeken in hun vraag over meerwaarde echter iets commercieels, kan het me omzet opleveren, levert het bekendheid op?

Het spreekwoord ‘wie goed doet, goed ontmoet’ letterlijk nemen doen deze bedrijven wel. Soms is het ook wel te begrijpen, maar we kunnen het ook redelijk houden. Een niet nader te benoemen bedrijf wat met hart en nieren met MVO bezig is mocht dit jaar het MVO-Keurmerk behalen, als bekroning op het beleid was het bedrijf erg content, waarna ik na mijn felicitaties een prettig gesprek met de eigenaar had over de onverwachte voordelen van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, en dat begon allemaal met één ding: hergebruik.

Dankzij het steeds verdergaan met Refurbishing en cradle-to-cradle begon het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zich terug te betalen in een aanzienlijk stukje omzet, hierop volgde ook nog complimenten en aanbevelingen van opdrachtgevers die het beleid ontstaan zagen. Wat vervolgens volgde was een uitbreiding van het klantenbestand en zo een uitbreiding van de werkzaamheden. Een vraag naar certificering werd met het MVO-Keurmerk ingewilligd en ook dit mocht omzet opleveren.

U leest het goed, het welbekende domino-effect treed nu al bij vele bedrijven op. Wie goed doet, goed ontmoet, want wie wat bespaart die heeft wat. Genoeg reden voor u om als bedrijf ook aan uw MVO-DNA te gaan werken?